Hoe kunt u uw milieu-impact drastisch verlagen en tegelijk een nieuwe markt creëren of aanboren?
Heel wat bedrijven slaagden daarin door
- de functie van hun product te optimaliseren,
- hun grondstoffen te vervangen door recyclaten,
- hun businessmodel om te vormen van ‘bezit’ naar ‘gebruik’, of
- hun productieprocessen efficiënter te maken.
In de inspiratiedatabank van de OVAM vindt u meer dan 150 voorbeelden van duurzame productinnovatie. De voorbeelden komen uit alle sectoren: mobiliteit, zorg, chemie, bouw, energie, meubels, mode en voeding.
Zo is er een bedrijf dat mensen laat betalen voor een wasbeurt (dienst) in plaats van voor een wasmachine (product). Het zorgt voor een gratis installatie en neemt eventuele reparatiekosten op zich. Door de wasmachine aan te sluiten op het internet, krijgt de gebruiker tips over duurzaamheid. Het resultaat? Er wordt duurzaam gewassen en de gebruiker betaalt alleen voor wat hij wast. Een mooi voorbeeld van een product-dienstcombinatie.
Nog andere strategieën om de functie van een product te optimaliseren vindt u op de OVAM -website Ecodesign.
|