Om uw verpakkingsafval te verminderen is het belangrijk om u bewust te zijn van uw observatiehorizon. Als bedrijf heeft u meestal uw leverancier, klanten en afvalinzamelaar in het vizier als stakeholders om uw hoeveelheid verpakkingsafval te verminderen. De leverancier stelt zijn verpakkingsregels op, schermt met kwaliteitsgaranties of zijn standaardisatie. Toch kan het verrijkend zijn om het gesprek nogmaals aan te gaan met de verschillende stakeholders.
Samen met uw stakeholders moet u een gezamenlijk doel of win-win situatie vinden. Een vraaggesprek over verpakkingsmaterialen loopt vlotter als er gesproken wordt over objectieve paramaters als leverhoeveelheden, leverfrequentie, afnamegarantie, transport, rollen en verantwoordelijken proefprojecten, kennisdeling,… Met andere woorden, het is belangrijk om samen met uw stakeholders alle facetten van het oorzaak-gevolgdiagram van verpakkingsafval (zie tip 392) aan bod te laten komen.
Het opbouwen van zo’n lange-termijnrelatie of een vertrouwensrelatie met uw leverancier (inbound) is niet altijd vanzelfsprekend. Zoek daarom contact op met leveranciers die zich inspannen voor duurzame en circulaire productie. Het beheersorganisme Valipac kan u hier eventueel bij begeleiden (www.valipac.be).
De relatie tot uw klanten (outbound) is natuurlijk ook belangrijk. Hebben sommige klanten gelijkaardige vragen over bepaalde productverpakkingen? Krijgt uw aankoopdienst misschien gelijkaardige vragen aan die u stelt aan uw leverancier?
Deze Cirkeltip kwam tot stand binnen het door VLAIO gesubsidieerde project AFVALorisatie van Agoria en Sirris in samenwerking met de OVAM.
|