Voedselverliezen hebben een zware milieu-impact en producten die té snel vervallen, vallen niet in de smaak bij de consument. Nadenken over verpakkingen om producten langer vers te houden, is dus belangrijk.
Er is een zekere tegenstrijdigheid tussen ‘voedselverlies vermijden’ en ‘verpakking beperken’. Soms is meer verpakking (kleinere porties) beter om voedselverliezen te beperken. Afspraken over verpakkingsmateriaal, verpakkingsgrootte en portiegrootte verlopen veelal in samenspraak met de distributiepartners. Er moet dus samen gezocht worden naar een evenwicht tussen verpakkingsafval beperken enerzijds en voedselverliezen beperken anderzijds. Informeer de consument zo goed mogelijk over hoe hij de houdbaarheid van producten kan optimaliseren.
Naast innovaties omtrent wegwerpverpakkingen, zijn er meer en meer ontwikkelingen van herbruikbare verpakkingen.
Enkele maatregelen die u als bedrijf in de voedingsindustrie kunt nemen:
- doseer kruiden en andere ingrediënten vanuit een bulkcontainer (in de plaats van kunststofzakken);
- gebruik herbruikbare viskisten, plooibakken en/of plastic kratten in de plaats van kisten van piepschuim;
- gebruik folie met een beperkte dikte (in functie van de te verpakken voedingswaren);
- gebruik schaaltjes uit gerecycleerd materiaal;
- gebruik herbruikbare verpakking of recycleerbare schaaltjes voor het verpakken van verse producten bestemd voor de retail.
U kunt de hoeveelheid verpakkingsmateriaal bovendien beperken door:
- (zoveel mogelijk) gebruik te maken van herbruikbare verpakkingen
- dunnere verpakkingen te gebruiken (plastiekfolies, karton …);
- kleiner verpakkingsmateriaal te gebruiken voor dezelfde hoeveelheid product;
- grotere hoeveelheden samen te verpakken, als dit mogelijk is voor de klant.
Denk er bovendien aan van zoveel mogelijk te werken met monomaterialen, om een hoogwaardige recyclage mogelijk te maken.
De iBBT-tool van VITO bevat info over de beste beschikbare techniek (van geval tot geval te beoordelen, rekening houdend met de wettelijke bepalingen op het gebied van verpakkingen en randvoorwaarden van de marketing).
Pack4Food ondersteunt bedrijven uit de voedingssector bij verpakkingsuitdagingen.
Daarnaast is er ook de Green Deal Anders Verpakt, een Green Deal met de focus op het vermijden en hergebruiken van verpakkingen. Deelnemers aan deze Green Deal, die de hele distributieketen vertegenwoordigen, zoeken hierbij actief naar oplossingen voor knelpunten door het uitvoeren van een concreet project in het kader van het vermijden of hergebruiken van verpakkingen. Meer info op www.greendealandersverpakt.be
|