De echt grote winsten voor verpakkingsafval schuilen in systemische veranderingen. Dat wil zeggen dat u het speelveld van stakeholders en mogelijke partners vergroot en opentrekt naar de leverancier(s) van uw leverancier(s) en de klant(en) van uw klant(en). Als het zoeken naar gemeenschappelijke doelen niet vanzelfsprekend is met uw leverancier is het in deze grotere waardeketen een echte uitdaging. Het wordt u mogelijk allemaal wat te complex. U heeft ook niet meer zo veel invloed op die ‘verre’ stakeholders als u graag zou willen. Daarom zal u meer dan waarschijnlijk nieuwe samenwerkingen moeten aangaan. Belangrijk daarbij is te zoeken naar medestanders. Wie in het geheel van stakeholders (of misschien zelfs concurrenten) heeft gelijkaardige problemen? Waar kunt u gezamenlijke doelstellingen identificeren?
In de figuur hieronder kan u de volledige waardenketen voor verpakkingen in maakbedrijven terugvinden. De rode stippellijn geeft de doelgroepen aan waar de meeste bedrijven zich op focussen voor het verminderen van hun verpakkingsafval. De potentiële meerwaarde (groene stippellijn) is dan ook buiten bereik als er geen grotere waaier aan stakeholders wordt aangesproken
.
(Bron: Sirris)
De groene stippellijn toont aan dat de echte meerwaarde kan gerealiseerd worden wanneer de verpakkingen in monostroom bij de verpakker of ontpakker worden ingezameld en aangeboden worden aan de recycleur. De recycleur biedt deze op zijn beurt weer aan aan de verpakkingsproducenten die op hun beurt ook een samenwerking kunnen opzetten met de recycleur om het verpakkingsafval in te zamelen en te verwerken.
Het is duidelijk dat wanneer de focus verschuift naar de groene stippellijnen er een grotere impact gerealiseerd kan worden. Als bedrijf kan je dit natuurlijk niet alleen. Leg daarom voldoende contacten met andere actoren zoals kenniscentra, federaties, beheerders van bedrijventerreinen,… Zoek hen op en vraag naar mogelijke initiatieven, ondersteuning en begeleiding en toegang tot hun netwerk om dergelijke multi-stakeholder-samenwerking op te zetten.
Deze Cirkeltip kwam tot stand binnen het door VLAIO gesubsidieerde project AFVALorisatie van Agoria en Sirris in samenwerking met de OVAM.
|