Het uitwerken van een goede retourlogistiek is dé hefboom voor een circulaire bedrijfsvoering. Er zijn natuurlijk heel wat mogelijke opties om uw retourlogistiek te organiseren. We zetten ze hieronder even op een rijtje voor u:
- Retourlogistiek als een integrale service aan klanten:
Wanneer je retourlogistiek in een volledig service-aanbod aanbiedt aan je klanten brengt dit retourlogistiek in een heel nieuw perspectief. Hierbij kan de retourlogistiek in de bestaande dienstverlening ingebouwd worden. Combineer bijvoorbeeld de terugname van afgedankte of kapotte toestellen/onderdelen met de directe vervanging ervan. Door te vertrekken uit de noden van de klant, kunnen er weer nieuwe opportuniteiten de kop opsteken.
- Integratie van ‘forward’ en ‘reverse’ logistiek:
Hierbij kan je nagaan of het logistieke netwerk dat je gebruikt om je product bij de eindgebruiker te krijgen ook ingezet kan worden voor retourlogistiek. Zo wordt bij het leveren van nieuwe meubels (zoals bureaus of ziekenhuisbedden) de levering van de producten meestal gecombineerd met de ophaling van de oude meubels.
- Optimalisatie van de ‘first mile’ van retourlogistiek:
Kan de ‘first retour mile’ door de klant of gebruiker zelf verzorgd worden, waarbij het de klant zo eenvoudig mogelijk gemaakt wordt om een product terug te brengen?
Zijn er bestaande (collectieve) retoursystemen die in aanmerking komen om ook uw afgedankte producten mee in te zamelen? Kunnen er regionale inzamelcentra opgezet worden die de ‘first retour mile’ voor hun rekening nemen?
Dit zijn mogelijke pistes om de complexiteit en kost van de ‘first retour mile’ te reduceren. Tegelijkertijd worden zo retourstromen gebundeld, wat de verdere omgekeerde logistiek optimaliseert door de schaalgrootte.
Voorbeeld: er is een warenhuisketen die klanten bij het inleveren van gebruikte materialen (in goede staat) een aankoopbon geeft. Heeft de klant bv. geen auto ter beschikking? Er zijn filialen van deze keten die zelfs samenwerken met andere stakeholders om ervoor te zorgen dat klanten een paar uur toegang krijgen tot een voertuig om het product terug te brengen.
- Decentrale verwerking dichtbij de eindgebruiker:
Is het altijd nodig dat producten of onderdelen terugkeren naar de plaats waar ze oorspronkelijk zijn gefabriceerd? Of kan u de herstel-, remanufacturing of sorteer- en recyclageactiviteiten, gekoppeld aan de teruggenomen producten of onderdelen, op locaties dichter bij de eindgebruikers organiseren? Inspectie en disassemblage kunnen bijvoorbeeld vaak ook rendabel decentraal georganiseerd worden in kleinere werkplaatsen. Ze vereisen geen grote infrastructuur of verwerkingsvolumes.
Deze Cirkeltip kwam tot stand binnen het door VLAIO gesubsidieerde project AFVALorisatie van Agoria en Sirris in samenwerking met de OVAM.
|