Vaak wordt nog gedacht dat circulaire economie synoniem is voor het recycleren van materialen afkomstig van afgedankte producten. Dat is echter slechts een heel klein onderdeel van de oplossing. Hergebruik, reparatie en ‘remanufacturing’ komen eerst. Het idee is om de toegevoegde waarde waarover een product initieel beschikt, zo volledig en zo lang mogelijk te behouden.
Levensduurverlenging reduceert in de meeste gevallen de totale milieu-impact. Het gaat om langer functionaliteit bieden met dezelfde grondstoffen. Maar waarom zou u als producent inzetten op hergebruik, reparatie en herfabricatie? Leidt het verlengen van de levensduur van uw producten niet tot minder verkoop van nieuwe producten?
- Hoe geld verdienen met producten die blijven meegaan?
Hierbij twee voorbeelden die aantonen dat u (rechtstreeks of onrechtstreeks) geld kunt verdienen met producten die blijven meegaan.
Voorbeeld 1. Bij een dochterbedrijf van een multinational, worden oude luchtcompressoren geherfabriceerd tot nieuwe producten met eenzelfde functionaliteit en krijgen zo een tweede leven. Waarom besliste zij in te zetten op ‘remanufacturing’? Het laat toe een grotere klantengroep aan te spreken, een graantje mee te pikken van de tweedehandsmarkt van oude compressoren, en de merkreputatie te beschermen door ervoor zorgen dat ook in die tweedehandsmarkt de bedrijfsspecifieke standaarden op het vlak van kwaliteit, levertijden en service hoog worden gehouden.
De verkoop van ‘remanufactured’ compressoren remt daarnaast de verkoop van nieuwe producten niet af. Beide reeksen zijn complementair. Klanten van het bedrijf in kwestie zijn bedrijven met een beperkter budget die toch een A-merk in huis willen halen. Daarnaast zijn er heel wat bedrijven die bewust voor een combinatie van nieuw en ‘remanufactured’ kiezen. Dat kan zijn om de kosten te drukken, maar evengoed omdat die combinatie hun behoeften prima dekt. De ‘remanufactured’ machines fungeren dan bijvoorbeeld als back-up in hun persluchtkamer.
Lees hier Agoria's interview met Kwinten Simoens, ‘buy back engineer’ bij het bedrijf.
|
Voorbeeld 2. Een ander maakbedrijf kiest doelbewust voor de verlenging van de levensduur van zijn producten. Het programma van het bedrijf heeft als doelstelling: ‘alle producten moeten herstelbaar zijn en hersteld worden’.
Zij doen dat als volgt:
- integratie van repareerbaarheidscriteria bij het ontwerp van producten en meting van hun repareerbaarheidsgraad
- het aanleggen van een voorraad reserveonderdelen (5,7 miljoen reserveonderdelen)
- organisatie van een internationaal netwerk van getrainde partner-reparateurs (6.500 reparateurs)
Om de consumenten in te lichten over de repareerbaarheid van producten, heeft het bedrijf het logo ‘10 jaar herstelbaar’ ontwikkeld. De hersteldiensten zijn an sich niet bedoeld om winstgevend te zijn, maar helpen wel het merkimago van te versterken. Repareerbaarheid van de producten is een wijze om klantenloyauteit aan te moedigen en aankoop bij een concurrerend merk te vermijden.
|
Er ontstaan dus nieuwe opportuniteiten waar de belangen van de producent samenvallen met deze van de klant. Door kwalitatieve tweedehands-, ‘refurbished’, ‘remanufactured’, ‘pre-owned’, ‘nearly new’ producten te verkopen aan een verlaagde prijs, kan de klant nog steeds genieten van OEM-(original equipment manufacturer) garanties, kwaliteit, en dienst na verkoop, maar kan de investeringskost wat drukken. Als producent bereikt u nieuwe klantensegmenten, u verhoogt klantenloyaliteit, werkt aan uw merkimago, en uzelf en niet anderen verdienen geld aan de tweedehandsverkoop van uw producten.
Denk hierbij in termen van aanvullende en hybride businessmodellen, die niet conflicteren met uw core-business. Het komt erop aan het huidige verdienmodel, dat meestal grotendeels of uitsluitend op verkoop gebaseerd is, stap voor stap uit te breiden en zo andere inkomsten gelinkt aan uw product aan te boren.
(Bron: Sirris)
Meer informatie of begeleiding? Neem contact op met Sirris via www.sirris.be of thomas.vandenhaute@sirris.be
Deze Cirkeltip kwam tot stand binnen het door VLAIO gesubsidieerde project AFVALorisatie van Agoria en Sirris in samenwerking met de OVAM.
|